reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Auguste-Dominique_Ingres#/media/File:Portrait_de_Jean-Auguste-Dominique_Ingres_(1780-1867),_peintre._PH10351_(Cropped).jpg
روزن بارو ــ خداگونگی هومر اثر ژان اوگوست دومینیک انگر ــ مرسده امیرشاهی: انگر در این تابلو هومر را به مرتبه­‌ی پدر بنیانگذار تمدن غربی برمی­‌کشد. او در میان جمعی بر سریری نشسته است و فرشته‌­ای تاج خدایگانی بر سر او می‌­نهد. چهل تن از بزرگان فرهنگ و تمدن غربی به این مراسم تاجگذاریِ باشکوه احضار شده­‌اند. جز اسکندر مقدونی و فیدیاس مجسمه­‌ساز، در گوشه‌­ی پایین سمت چپ، نیکلا پوسن و شکسپیر و دانته و موتسارت را در کنار هم می­بینیم. یک پله بالاتر، الهام‌­بخش هنرمند برای خلق این تابلو، رافائل، در لباس روم باستان مجسم شده است.

خداگونگی هومر

 

روزن بارو - خداگونگی هومر اثر ژان اوگوست دومینیک انگر - مرسده امیرشاهی - بارو

ژان اوگوست دومینیک انگر. متولد ۱۷۸۰ در مونتوبان (فرانسه)، درگذشته­‌ی ۱۸۶۷ در پاریس. خداگونگیِ هومر، ۱۸۲۷. رنگ و روغن روی بوم. ارتفاع ۳۸۶، عرض ۵۱۲ س. م. موزه‌­ی لوور.

اگر رافائل در دیوارنگاره­‌ی مشهورش افلاطون و ارسطو را در کانون معرفت انسان غربی قرار می­‌دهد، انگر در این تابلو هومر را به مرتبه­‌ی پدر بنیانگذار تمدن غربی برمی­‌کشد. او در میان جمعی بر سریری نشسته است و فرشته‌­ای تاج خدایگانی بر سر او می‌­نهد. چهل تن از بزرگان فرهنگ و تمدن غربی به این مراسم تاجگذاریِ باشکوه احضار شده­‌اند. جز اسکندر مقدونی و فیدیاس مجسمه­‌ساز، در گوشه‌­ی پایین سمت چپ، نیکلا پوسن و شکسپیر و دانته و موتسارت را در کنار هم می­بینیم. یک پله بالاتر، الهام‌­بخش هنرمند برای خلق این تابلو، رافائل، در لباس روم باستان مجسم شده است. برخی منتقدان این تابلو را بیانیه­‌ی زیبایی­‌شناسانه­‌ی شخصی انگر دانسته‌­اند. اما این بیانیه چندان هم شخصی نیست، چه، انگر یکی از بزرگ­ترین چهره‌­های نئوکلاسیسیسم اروپا بود و تأکید او بر مظاهر کلاسیک چندان مؤمنانه می‌­نمود که پاره­ای مورخان و منتقدان او را سرسخت­ترین چهره­‌ی محافظه­‌کار نئوکلاسیک معرفی می‌کنند که نئوکلاسیسیسم را تا حد پشتیبان ایدئولوژیک سیاست بورژوایی تنزل دهد. در این میان، ژیل دولوز با اتخاذ موضعی بینابین بر آن است که خداگونگی هومر بیان شجاعانه­‌ی زیبایی آرمانی از نظر هنرمند است در زمانی نامبارک. این ارزش­های کلاسیک بود که مسمومیت سیاست بورژوایی را به خود جذب کرد، نه این­که ارزش­های کلاسیک خودبه‌­خود مسموم شد و مسمومیت را به سیاست بورژوایی سرایت داد. با این همه، اختلاف و دشمنی معاصران انگر را با رویکرد او نمی‌­توان فقط به مجادلات ایدئولوژیک محدود کرد. شفافیت و سنجیدگی ترکیب­‌بندی‌­های اَنگر و پرهیز کمال­گرایانه از بدیهه‌­نگاری و شلخته­‌کاری او را استادی با اعتمادبه‌­نفس فنی بالا می­‌نمایاند و رشک معاصران را برمی­‌انگیخت.

بوشه؛ پرودُن؛ (ژ) داوید؛ رافائل؛ کانووا؛ لیتون؛ مایول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *