سه زیباروی امروزی ــ کیتاگاوا اوتامارو

سه زیباروی امروزی ــ کیتاگاوا اوتامارو

کیتاگاوا اوتامارو. متولد ۱۷۵۳ در توکیو، درگذشتهی ۱۸۰۶ در همانجا. سه زیباروی امروزی، ۱۷۹۳. چاپنقش چوبی روی کاغذ. ۳۷× ۲۵س. م. موزهی هنرهای زیبا، بوستون.
چه چیز این چهرههای همشکل را از نظر سن و موقعیت اجتماعی از یکدیگر متمایز میکند؟ فقط مدل موهایشان نیست که یکسان است؛ خطوط چهره و حتا طرز نگاه هر سه یکسان است؛ گو اینکه ظریفاندیشان با مداقه در حالات و خطوط اختلافها را عیان کردهاند، اما تنها چیزی که بهوضوح آنها را از یکدیگر متمایز میکند رنگ کیمونوهایشان است؛ نیز بادبزنی که دختر مشکیپوش به دست دارد. روی کیمونوها و بادبزن هم نشان خانوادگی هریک نقش شده است. محققان هویت دختران را یافتهاند و نشان دادهاند که این سه دختر در زمانهی خود هرکدام به دلیلی آوازه داشتهاند. بنابراین کار اوتامارو میتواند نوعی پوسترسازی باشد، یا شاید نوعی پارپ آرت سنتی ژاپنی، چیزی نظیر نقاشیهای اندی وارهول از مرلین مونرو. مکتب هنری «یوکیو» در ژاپن از سدهی هفدهم تا سدهی نوزدهم برپا بود و بلوغ یافت. سوژههای اصلی هنرمندان این مکتب روحانیان، بازیگران تئاتر کابوکی، و مناظر و پویاییهای طبیعی بود. کیتاگاوا در این مکتب که دیگر در روزگار او به اوج تکنیکی خود رسیده بود، بالید. در این زمان تکنیک چاپ رنگی باسمهای نیز به بلوغ رسید و کیفیت چاپ بهتر از پیش شد. اوتامارو استاد چاپنقش چوبی و نخستین هنرمند ژاپنی بود که در غرب شناسایی شد و به شهرت رسید. آنچه در نقاشیهای اوتامارو توجه برانگیخت، تخت بودن فرم آثار او بود. ازجمله کسانی که به آثار او توجه نشان دادند، ادگار دگا بود. یکی از مهمترین مجموعه چاپنقشهای او با عنوان شعر بر بالین آلبومیست از نقاشیهای عمدتاً اروتیک، حاوی صحنههایی مفرّح از زندگی روزمره و اساطیر ژاپن.
چلّینی؛ دِگا؛ رودَن؛ گوگَن؛ ویسلِر، هوکوسای