مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان؛ جووانّی بلّینی

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Bellini#/media/File:Giovanni_Bellini_Felt%C3%A9telezett%C3%96narck%C3%A9peKJ.jpg
روزن بارو ــ مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان اثر جووانّی بلّینی ــ مرسده امیرشاهی: مریم مقدس بر مسند نشسته است و مسیح کودک در آغوش مادرش نمازگزارانِ پیشِ روی محراب را با اشاره­‌ی دست آمرزش می‌­دهد. پایین مَسند، فرشته‌­ای به حالِ خلسه ویولون می­‌نوازد. در سمتِ چپ، پطرس قدیس، کلید و کتاب در دست، در بحرِ تفکر فرو رفته است و قدیسه کاترین با نخلِ شهادت و چرخِ سفالگری دیده می‌­شود. در سمتِ راست، قدیسه لوسیا و ژرومِ قدیس، مترجم کتاب مقدس به زبان لاتین، در حال مطالعه ترسیم شده‌­اند. وقتی واردِ کلیسای کوچک سن زاکاریای ونیز می‌­شویم و چشم­مان به این نگاره می‌­افتد، بلادرنگ تفاوت دیدگاه بلّینی با دیگران بر ما آشکار می­‌شود.

مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان؛ جووانّی بلّینی

روزن بارو - مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان اثر جووانّی بلّینی - مرسده امیرشاهی - بارو

جووانی بلّینی. متولد حـ ۱۴۳۴ در ونیز، درگذشته‌ی ۱۵۱۶ در همان‌جا. مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان، ۱۵۰۵. قاب تزئین کلیسا. رنگ و روغن روی چوب، ارتفاع ۴۰۲، عرض ۲۷۳ س.م. کلیسای سن زکارایا، ونیز.

مریم مقدس بر مسند نشسته است و مسیح کودک در آغوش مادرش نمازگزارانِ پیشِ روی محراب را با اشاره­‌ی دست آمرزش می‌­دهد. پایین مَسند، فرشته‌­ای به حالِ خلسه ویولون می­‌نوازد. در سمتِ چپ، پطرس قدیس، کلید و کتاب در دست، در بحرِ تفکر فرو رفته است و قدیسه کاترین با نخلِ شهادت و چرخِ سفالگری دیده می‌­شود. در سمتِ راست، قدیسه لوسیا و ژرومِ قدیس، مترجم کتاب مقدس به زبان لاتین، در حال مطالعه ترسیم شده‌­اند. وقتی واردِ کلیسای کوچک سن زاکاریای ونیز می‌­شویم و چشم­مان به این نگاره می‌­افتد، بلادرنگ تفاوت دیدگاه بلّینی با دیگران بر ما آشکار می­‌شود. بلّینی این نقاشی را در دوران سالخوردگی کشیده است. بیش از درخشندگی و تابناکی، گرمی و پرمایگی رنگ­‌هاست که به نقاشی جذابیت بخشیده است و ما را خیره می­‌کند. ترسیم چنین وقار و آرامشی در سیمای مریم مقدس نادر است. بلّینی از آندرئا مانتنیا متأثر بود، اما هرچه نقاشی­‌های بلّینی رمانتیک­‌تر و پراحساس­تر است، نقاشی‌­های مانتنیا تیزبینانه‌­تر و دقیق­تر است. جورجونه و تیسیَن در کارگاه پررونق بلّینی تعلیم گرفتند. در آن زمان رسم بر آن بود که استادکار پای هرچه در کارگاهِ او خلق می­‌شد، امضا می­‌کرد. امروزه از همه­‌ی آثار خود بلّینی در شمار شاهکارهای تاریخ هنر یاد می­‌شود و آثاری که او خود خلق نکرده اما پای آنها امضا نهاده است نیز چونان زمان خودش همچنان از منظر تاریخ هنر ارزشمند است.

انگر؛ (جنتیله) بلّینی؛ تیسیَن؛ جورجونه؛ مانتنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *