مدونا دی کا پِزارو؛ تیسین

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Titian#/media/File:Tizian_090.jpg
روزن بارو ــ مدونا دی کا پِزارو اثر تیسین ــ مرسده امیرشاهی: در سنت ریشه‌­دار نقاشی از مریم عذرا و قدیسان رسم بر آن بود که مریم مقدس در مرکز صحنه ترسیم شود و دو قدیس شفاعت­‌دهنده در دو سوی او ساکت و صامت ایستاده باشند. تیسین آرایش مرسوم را بر هم زده است. قدیس فرانسوا را با زخم­‌های صلیبش در گوشه‌­ی راستِ تصویر کناردستِ مریم عذرا می­‌بینیم. پطرس قدیس در وسط تصویر بر پله­‌های مسندِ مریم مقدس نشسته است و کلیدی که قاعدتاً باید در دست داشته باشد، پیشِ پای او نهاده است. ظاهراً بنا بوده نقاش سنت نقاشی هبه‌­کنندگان را نیز زنده کند؛ یاکوبو پِزارو، اشراف­زاده­‌ی ونیزی به نشانه­‌ی شکرگزاری به سبب پیروزی بر ترکان پیشِ روی مریم عذرا زانو زده است و سربازی با پرچمی در دست اسیری ترک را به دنبال می‌­کشد.

مدونا دی کا پِزارو؛ تیسین

روزن بارو - مدونا دی کا پِزارو اثر تیسین - مرسده امیرشاهی - بارو

تیسیَن (تیتسانو وِچِلّیو). متولد ۹/۱۴۸۸ در پی‌یِوه دی کادوره (ایتالیا)، درگذشته‌ی ۱۵۷۶در ونیز. مدونا دی کا پِزارو، ۱۵۱۹ـ ۱۵۲۶. رنگ و روغن روی بوم. ارتفاع ۴۷۸، عرض ۲۶۶ س. م. کلیسای سانتا ماریا فراری، ونیز.

در سنت ریشه‌­دار نقاشی از مریم عذرا و قدیسان رسم بر آن بود که مریم مقدس در مرکز صحنه ترسیم شود و دو قدیس شفاعت­‌دهنده در دو سوی او ساکت و صامت ایستاده باشند. تیسین آرایش مرسوم را بر هم زده است. قدیس فرانسوا را با زخم­‌های صلیبش در گوشه‌­ی راستِ تصویر کناردستِ مریم عذرا می­‌بینیم. پطرس قدیس در وسط تصویر بر پله­‌های مسندِ مریم مقدس نشسته است و کلیدی که قاعدتاً باید در دست داشته باشد، پیشِ پای او نهاده است. ظاهراً بنا بوده نقاش سنت نقاشی هبه‌­کنندگان را نیز زنده کند؛ یاکوبو پِزارو، اشراف­زاده­‌ی ونیزی به نشانه­‌ی شکرگزاری به سبب پیروزی بر ترکان پیشِ روی مریم عذرا زانو زده است و سربازی با پرچمی در دست اسیری ترک را به دنبال می‌­کشد. مریم عذرا و پطرس قدیس بدین صحنه با محبت می­‌نگرند. در همین حال، قدیس فرانسوا توجه عیسای کودک را به دیگر اعضای خانواده­‌ی پِزارو جلب می­‌کند که در گوشه­‌ی راست به حال احترام  ایستاده‌­اند. همه‌­ی اشخاص صحنه روی در مسند دارند مگر نوجوانی در میانِ اعضای خانواده­‌ی پِزاور که تو گویی نمی‌­خواهد از نیم­رخ دیده شود و مستقیم به نقاش خیره است تا او را تمام‌­رخ ترسیم کند. واقعه در محیطی روباز ترسیم شده است. دو ستونِ غول‌­آسا تا ابرها بالا رفته‌­اند و در بالای ابرهای دو فرشته بازیگوشانه صلیبی برمی‌­افرازند. معاصران تیسین حتماً از این غرابت‌­ها در شگفت شده­‌اند. در بادی امر این نقاشی نامتوازن به نظر می­‌رسد، اما ترکیب‌­بندی نامتعارف تابلو بدان روح بخشیده است، بی­‌آن­که در هماهنگیِ آن خدشه­‌ای پدید آمده باشد. تیسین بزرگ­ترین نقاش ونیزی بود. او در اواخر عمر طولانی­‌اش به سبکی آزادتر دست یافت. آثار این دوره‌­ی او را پیش‌­زمینه‌­ای برای ظهور آثار امپرسیونیست­‌ها می‌­دانند.

بلّینی؛ روبنس؛ گوئرچینو؛ لوتّو؛ وِرونِزه؛ ووئه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *