مرکوری؛ جامبولونیا (ژان دو بولونی)

مرکوری؛ جامبولونیا (ژان دو بولونی)

جامبولونیا (ژان دو بولونی). متولد ۱۵۲۹ در دوئه (فرانسه)، درگذشتهی ۱۶۰۸ در فلورانس. مرکوری، ۱۵۸۰. برنز. ارتفاع ۱۸۷ س م. موزهی ملی بارجلّو، فلورانس.
فوران هوا از دهانِ نقابی چونان بازنمود «بادِ جنوب» بیرون زده است و مرکوری، سفیر ایزدان رومی، به حالت پرواز و ایستاده بر نوک پا انگشت اشارهاش را رو به آسمان، جایگاهِ ژوپیتر، گرفته است. اگر غرض اصلی هنرمند رهاندنِ جسمانیتِ فیزیکیِ مجسمه از ایستایی و جاذبه بوده باشد، میتوان گفت که تا اندازهای به مقصود رسیده است. زیباییِ متصنع و شیوهگرایانه با خیالپردازی باروک درآمیخته است و به این مجسمهی بالابلند و ظریف حالتی سیّال و موممانند بخشیده است. در طرحِ اولیهی مجسمهی مرکوری به هنگام اقامت جامبولونیا در بولونیا بالی سنگین تمهید شده بود، اما مجسمهساز در بازگشت به فلورانس از این فکر روی گرداند و مجسمهای ساخت که اکنون یا گم شده است، یا همان است که امروزه در گالری هنر وین نگهداری میشود؛ مجسمهای که کوسیمو دِ مدیچی اول چونان هدیهای دیپلماتیک به ماکسیملیان دوم امپراتور مقدس روم هبه کرد. طرح نهایی مرکوری برای نصب در جلوِ آبنمای ویلای مدیچیها در رم به سال ۱۵۸۰ تکمیل شد. ژان دو بولونی که ایتالیاییها او را جووانی دا بولونیا یا جامبولونیا میخوانند، مجسمهسازی اصالتاً فلاندری بود. او در دورهای میزیست که هنرمندان زیرِ سایهی بزرگان هنر رنسانس چارهای جز آن نداشتند که پیشینیان را نه بر پایهی نبوغ، بلکه با توسل به مهارت و استادیِ خود به چالش طلبند. اگر طرحِ مرکوریِ جامبولونیا را به مجسمهسازی از یونان باستان یا حتا میکلآنژِ عصرِ رنسانس نشان میدادند، آن را مناسبِ مجسمهای نمیدانست که علیالقاعده میبایست از دلِ تختهسنگی عظیم بیرون آید، اما جامبولونیا با همان جدیت که ممکن بود میکلآنژ طرح مرکوری را مناسب نداند، هنجارها و قواعدِ مرسوم را به چالش طلبید و توفیق هم یافت.
بوردل؛ چِلّینی؛ روسّو؛ فیورنتینو؛ میکلآنژ