خوابِ زن؛ چارلز ری

reference: https://www.interviewmagazine.com/art/charles-ray
روزن بارو ــ خوابِ زن اثر چارلز ری ــ مرسده امیرشاهی: چارلز ری هنرمندی­ست که به تناقض‌­های دوران مدرن با فرم­ها و مصالح گوناگون تجسم می­‌بخشد و جز در مجسمه­‌سازی که بدان آوازه یافته است، در فیلم­سازی و چیدمان نیز فعال است. ری در اوایل دوره­‌ی کاری­اش از آنتونی کارو متأثر بود. برخی مجسمه‌­های او شبیه‌­سازی‌­هایی کامل‌­عیارند از تن آدمی با رنگ طبیعی پوست و مو، اما در قد و قواره­‌ی ناهمسان؛ مثلاً قدری بر قد نوباوه‌­ای می‌­افزاید و قدری از قد پدر او می­‌کاهد و دقیقاً هم‌­قدشان می‌­کند.

خوابِ زن؛ چارلز ری

روزن بارو - خوابِ زن اثر چارلز ری - مرسده امیرشاهی - بارو

چارلز ری. متولد ۱۹۵۳ در شیکاگو. زنِ خوابیده، ۲۰۱۲. ۲/۹۰× ۱۱۳× ۱۲۷. استیل ضد زنگ. نخستین نمایش برای فروش در گالری ماتیو مارک، نیویورک.

زنی سیاه­‌پوست و بی­‌خانمان نیم‌تنه‌­اش را تا کرده گذاشته زیر سرش، و بر نیمکتی کوچک به خواب رفته است. همه­‌ی آن­چه دنیا به او بخشیده است همین نیمکتِ نیمه است که حتا گنجایش یک‌­سوم تن او را ندارد. می­‌توان تصور کرد که نیمکت در پارک نیست. نیمکت‌­های پارک معمولاً پشتی دارند و بزرگ­ترند و آدم اگر خود را مچاله کند می‌­تواند همه‌­ی تنَش را در آن جا بدهد. این نیمکت باید در کناره‌­ی پیاده­‌رو باشد ــ محل عبور شتابزده­‌ی آدم­‌ها­. حتا مجسمه نیز در معرضِ آیند و روند آدم­هاست. اما میانِ آدمی واقعی که بر نیمکتی در پیاده‌­رو به خواب رفته است، با مجسمه­‌ای سرنهاده بر نیمکتی در نمایشگاهی، تفاوت است. آدم­های پیاده­‌روِ واقعی بی­‌خانمان خوابیده بر نیمکت را نمی­‌بینند یا نمی­‌خواهند ببینند، اما آدم­هایی که به موزه می­‌آیند، می­‌آیند که در تماشاگه هنر چیزی را ببیند که در عالم واقع از دیدن آن طفره می‌­روند. بازدیدکنندگان حرفه­‌ای موزه خواهند کوشید او را در سیر تطور مجسمه­‌سازی جای دهند. با ونوس­ها و موز­ها و خدایانِ خوابیده خواهندش سنجید، نه با زنِ بی­‌خانمان واقعی در وضعیتی کاملاً شبیه این وضعیت. خواهندش سنجید با مجسمه­‌ی آریادنه‌­ی خوابیده در موزه­‌ی واتیکان که رها و طبیعی بر نشیمنگاهی فراخ به خواب رفته است. چارلز ری هنرمندی­ست که به تناقض‌­های دوران مدرن با فرم­ها و مصالح گوناگون تجسم می­‌بخشد و جز در مجسمه­‌سازی که بدان آوازه یافته است، در فیلم­سازی و چیدمان نیز فعال است. ری در اوایل دوره­‌ی کاری­اش از آنتونی کارو متأثر بود. برخی مجسمه‌­های او شبیه‌­سازی‌­هایی کامل‌­عیارند از تن آدمی با رنگ طبیعی پوست و مو، اما در قد و قواره­‌ی ناهمسان؛ مثلاً قدری بر قد نوباوه‌­ای می‌­افزاید و قدری از قد پدر او می­‌کاهد و دقیقاً هم‌­قدشان می‌­کند.

اولدنبورگ؛ کارو؛ کِلی؛ کونز؛ هِرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *