آندروماخه‌­ی گرفتار؛ لرد فردریک لیتون

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Frederic_Leighton#/media/File:1880_Frederic_Leighton_-_Self_portrait.jpg
روزن بارو ــ آندروماخه‌ی گرفتار؛ اثر لرد فردریک لیتون ــ مرسده امیرشاهی: لیتون به سنت نقاشی پیشارافائلی تعلق خاطر داشت. پس از آن­که ملکه یکی از نقاشی‌­های او را خرید، به­‌سرعت به موفقیت رسید. از آثارش نسخه­‌بدل­‌های بسیار تهیه شد و آوازه‌­اش هم به عنوان نقاش و هم به عنوان مجسمه‌­ساز چنان فراگیر شد که سرانجام به مقام ریاست آکادمی سلطنتی لندن رسید.

آندروماخه‌­ی گرفتار؛ لرد فردریک لیتون

روزن بارو - آندروماخه‌ی گرفتار؛ اثر لرد فردریک لیتون - مرسده امیرشاهی - بارو

لرد فردریک لیتون. متولد ۱۸۳۰ در اسکاربورو (انگلستان)، درگذشته‌ی ۱۸۹۶ در لندن. آندروماخه‌ی گرفتار، ۱۸۹۶. رنگ و روغن روی بوم. ارتفاع ۱۹۷، عرض ۴۰۷ س. م. گالری هنر منچستر.

آندروماخه را سیاه­‌پوش و سردرگریبان در شهر فتیا بازمی‌­یابیم. او با کوزه­‌ای به آبریز عمومی آمده تا آب بردارد و گویی منتظر است حوضچه خلوت شود. بنا بر نمایشنامه‌­ی آندروماخه اثر اوریپیدس (که به نظر می‌­رسد لیتون صحنه‌­ای از آن را مصور کرده است)، آندروماخه پس از سقوط تروا و کشته شدن همسرش هکتور به دست آشیل، چونان غنیمت جنگی به فرزند آشیل، نئوپتولمه، واگذار می­‌شود و از او، بی‌­آن­که رسماً با هم ازدواج کنند، صاحب پسری می‌­شود به نام مولوسه و با پدرِ فرزندش به فتیا می‌­رود. هرمیونه همسر نازای نئوپتولمه بر او رشک می‌­برد اما در به قتل رساندن او و فرزندش ناکام می‌­ماند. سرانجام آندروماخه از بند می‌­رهد و در پرگامون با پرگامیس ازدواج می‌­کند و در غربت می‌­میرد. در صحنه­‌ای که لیتون تصویر کرده است آندروماخه غمگنانه در مرکز دید است. آسمان صاف و هوا شفاف، مردمان شاد و در مصاحبت با هم، و امیرزاده‌­ی دیروز تروا این­گونه خموش و غمگنانه تو گویی در سویدای دل سوگ­‌سروده­ای زمزمه می‌­کند. لیتون در این نقاشی از حال و هوا و شیوه­‌ی مشک در دست گرفتن زنان در نقاشی معروف ربکا و الیزه‌ی نیکلا پوسن تأثیر پذیرفته، اما هرچه نقاشی پوسن پر از شور و نشاط است و تا حدودی مؤلفه­‌های سبک نقاشی زندگی روزمره را تداعی می­‌کند، نقاشی لیتون حال و هوایی غمگنانه و کلاسیک دارد. لیتون به سنت نقاشی پیشارافائلی تعلق خاطر داشت. پس از آن­که ملکه یکی از نقاشی‌­های او را خرید، به­‌سرعت به موفقیت رسید. از آثارش نسخه­‌بدل­‌های بسیار تهیه شد و آوازه‌­اش هم به عنوان نقاش و هم به عنوان مجسمه‌­ساز چنان فراگیر شد که سرانجام به مقام ریاست آکادمی سلطنتی لندن رسید.

آلما؛ پوسن؛ تادِما؛ اَنگر؛ جونز؛ روسِتّی؛ کراناخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *