هنر شاعری | آرچیبالد مک‌لیش

reference:http://blogs.loc.gov/teachers/2013/03/former-librarian-of-congress-archibald-macleish-asks-what-is-a-poem/?loclr=pin
شعر جهان ـ آرچیبالد مک‌لیش (زادهٔ ۷ مه ۱۸۹۲، گلنکو، ایالت، ایالات متحده آمریکا ــ درگذشتهٔ ۲۰ آوریل ۱۹۸۲، بوستون، ماساچوست) شاعر، نمایشنامه‌نویس، معلم و مقام دولتی آمریکایی بود که دغدغهٔ لیبرال دموکراسی در بسیاری از آثارش به چشم می‌خورد. با این حال به یاد‌ماندنی‌ترین اشعار او ماهیت خصوصی بیشتری دارد. مک لیش به دانشگاه ییل رفت و در آنجا در ادبیات و فوتبال فعال بود. او در سال ۱۹۱۵ فارغ‌التحصیل شد و سپس مدرک حقوق را در هاروارد گرفت. در آنجا با آدا هیچکاک از کانکتیکات ازدواج کرد، پیوندی که تا آخر عمر ادامه داشت. پس از سه سال کار به‌عنوان وکیل در بوستون، در سال ۱۹۲۳ به فرانسه رفت تا هنر شاعری خود را کامل کند. شعرهایی که او در سال‌های مهاجرتش منتشر کرد ــ «ازدواج مبارک» (۱۹۲۴)، «گلدان زمین» (۱۹۲۵)، «خیابان‌ها در ماه» (۱۹۲۶) و «هملت آ. مک‌لیش» (۱۹۲۸) ــ تأثیر ازرا پاوند و تی. اس الیوت را نشان می‌دهند. در این دوره او شعر بسیار گلچین‌شدهٔ خود «هنر شاعری» (۱۹۲۶) را نوشت. پس از بازگشت به ایالات متحده در سال ۱۹۲۸، «سرزمین جدید یافت‌شده» (۱۹۳۰) را منتشر کرد که بیانگر شیوایی سادهٔ غزلی است که نت پایدار مک‌لیش است. این مجموعه یکی از متداول‌ترین شعرهای او به نام «تو، اندرو مارول» است. در دههٔ ۱۹۳۰ به‌طور فزاینده‌ای نگران تهدید فاشیسم شد. کنکیستادور (۱۹۳۲)، در مورد فتح و استثمار مکزیک، اولین شعر «عمومی»‌اش بود. شعرهای دیگری در مجموعه‌‌های «نقاشی‌های دیواری برای شهر آقای راکفلر» (۱۹۳۳)، «سخنرانی عمومی» (۱۹۳۶) و «آمریکا وعده‌هاست» (۱۹۳۹) گردآوری شد. مجموعه‌اشعار او ۱۹۱۷-۱۹۵۲(۱۹۵۲) جایزهٔ پولیتزر را دریافت کرد. نمایشنامه‌های رادیویی‌اش شامل «سقوط شهر» (۱۹۳۷)، «حملهٔ هوایی» (۱۹۳۸) و «رژهٔ بزرگ آمریکایی چهارم جولای» (۱۹۷۵) بودند. او به‌عنوان کتابدار کنگره (۱۹۳۹-۱۹۴۴) و دستیار وزیر امور خارجه (۱۹۴۴-۱۹۴۵) و در مناصب مختلف دولتی تا سال ۱۹۴۹ خدمت کرد، و هم‌زمان به سمت استاد بلاغت و خطابهٔ بویلستون در هاروارد منصوب شد و تا سال ۱۹۶۲ در آنجا ماند. درامش به‌ نام J.B. بر اساس داستان کتاب مقدس ایوب، در برادوی در سال ۱۹۵۸ اجرا شد و برندهٔ سومین جایزهٔ پولیتزر مک‌لیش شد. یک «سفر ادامه دار» (۱۹۶۸) و «سواران روی زمین» (۱۹۷۸) مجموعه‌ای از مقالات هستند. مجموعه‌اشعاری از او ۱۹۱۷-۱۹۸۲ (۱۹۸۵) پس از مرگش منتشر شد.

هنر شاعری

یک شعر، باید ملموس و ساکت باشد
همانند یک میوه­‌ی گرد،
گنگ،
همانند مدال­‌های قدیمی جاگرفته در دست
خموش همانند سنگ ساییده‌شده‌­ی قرنیزِ
لولاهای پنجره­‌ها که پوشیده از خزه است.
شعر باید بیان­‌ناپذیر باشد،
همانند پرواز پرنده‌­ها.

*

یک شعر باید در زمان بی­‌حرکت باشد
همانند صعودِ ماه،
رها می­‌کند، همان­گونه که ماه رها می‌­کند
شاخه‌به‌شاخه، درخت­‌های شب­زده­‌ی گرفتار در دام شب را،
رها می­‌کند، همان­گونه که ماه، برگ­‌های زمستانی را رها می­‌کند،
خاطره نیز از ذهن انسان ــ
یک شعر باید در زمان ساکن باشد،
همانند صعودِ ماه.

*

یک شعر باید همسان باشد با:
نا ــ حقیقت.
تمام تاریخِ اندوه
درگاهی خالی و برگی از درخت افراست.
برای عشق
چمن­هایی خمیده و نورهایی بر فراز دریا ــ
شعر نه معنا،
بلکه باید وجود داشته باشد.

 


 

Ars Poetica

A poem should be palpable and mute
As a globed fruit,

Dumb
As old medallions to the thumb,

Silent as the sleeve-worn stone
Of casement ledges where the moss has grown—

A poem should be wordless
As the flight of birds.

   *

A poem should be motionless in time
As the moon climbs,

Leaving, as the moon releases
Twig by twig the night-entangled trees,

Leaving, as the moon behind the winter leaves,
Memory by memory the mind—

A poem should be motionless in time
As the moon climbs.

  *

A poem should be equal to:
Not true.

For all the history of grief
An empty doorway and a maple leaf.

For love
The leaning grasses and two lights above the sea—

A poem should not mean
But be.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات را شما جستجو کنید، متن ها را ما پیدا میکنیم.