AD MCMXIV؛ من ری

AD MCMXIV؛ من ری

من ری. متولد ۱۸۹۰ در فیلادلفیا، ایالت پنسیلوانیا، درگذشتهی ۱۹۷۶ در پاریس. AD MCMXIV ،۱۹۱۴. رنگ و روغن روی بوم. طول ۵/۱۷۶، عرض ۹۶ س. م. موزهی هنر فیلادلفیا.
نبردِ کوبیستیِ سرخها و آبیها. من ری این نقاشی را همزمان با آغاز جنگ جهانی اول به پایان برد و همسو با فرم کتیبهوار اثر آن را با اعداد رومی تاریخگذاری کرد تا بدان وجاهت یادمانی بدهد از یک رویداد تاریخی عظیم. اما انتزاع کوبیستی من ری صرفاً بازروایتی از کتیبههای جنگی باستانی نیست؛ هم به خاطر ویژگی غیر فیگوراتیو و تحریفشدهی پیکرهها، هم به خاطر القای پرسپکتیو، هرچند بسیار خفیف. درواقع، من ری هم میخواسته فرم کتیبهوار را حفظ کند، هم پرسپکتیو را یکسره از دست ندهد و بدینسان با بهکارگیری همزمان مؤلفههای کوبیستی و باستانی هم از هر دو سبک بهره بَرَد، هم هریک را با نیروی آن دیگر خنثا کند. او در تکچهرهی آلفرد استینگلیتز هم کمابیش به همین شکل عمل کرده است. در آن تکچهره، او عناصر کوبیستی را برای تصویر کردن چهرهای واقعی به کار برد، بیآنکه شناسایی صاحب چهره یکسره ناممکن شود. من ری هنرمندی یاغی بود. او هرگز به هیچ جریان هنری نپیوست اما بهویژه بر سورئالیستها و دادائیستها تأثیر نهاد. تأثیر او و دوستش مارسل دوشان بر جنبش پاپ آرت نیز مشهود است. او در همهی زمینههای هنر معاصر، اعم از عکاسی، نقاشی، مجسمهسازی، چیدمان، کلاژ و فیلم، آثاری پدید آورد، اما بهویژه در عکاسیِ مُد و پرتره صاحبسبک است. تصاویر نورخوردهی او نیز که رایوگراف نامیده میشود، مشهور است. من ری با نام اصلی امانوئل رادینسکی در امریکا به دنیا آمد اما بیشتر دوران کاریاش را در پاریس گذراند.
براونر؛ دالی؛ دوشان؛ شرمن؛ شیلر؛ لیتون