فروکشیدن از صلیب؛ فیورِنتینو روسّو

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Rosso_Fiorentino#/media/File:Houghton_Typ_525_68.864_-_Vasari,_Le_vite_-_Il_Rosso.jpg
روزن بارو ــ فروکشیدن از صلیب اثر فیورِنتینو روسّو ــ مرسده امیرشاهی: روسّو نسخه‌­ی دومی نیز از این نقاشی برای کلیسای سن لورنزو تهیه کرد. نسخه‌­ی دوم اندکی شلوغ‌­تر و تیره­‌تر است. رسّو در فلورانس به دنیا آمد اما در اواخر عمر از آنجا کوچید و به فرانسه رفت تا قصر فرانسوای اول پادشاه فرانسه را در فونتن­بلو بیاراید. او را به عنوان مؤسس مکتب فونتن­بلو می­‌شناسند. شایع است که نامِ روسّو (در ایتالیایی به معنی قرمز) به سبب موسرخه بودن بدو اطلاق شده است.

فروکشیدن از صلیب؛ فیورِنتینو روسّو

روزن بارو - فروکشیدن از صلیب اثر فیورِنتینو روسّو - مرسده امیرشاهی - بارو

روسّو فیورنتینو (جووانّی باتیستا دی یاکوپو). متولد ۱۴۹۴ در فلورانس، درگذشته‌ی ۱۵۴۰ در فونتن‌بلو. فروکشیدن از صلیب، ۱۵۲۱. رنگ و روغن روی چوب. ارتفاع ۳۷۵، عرض ۱۹۶س. م. موزه‌ی شهری پینکوتکا، ولترا (ایتالیا).

در این نقاشی که از آن به عنوان یکی از شاهکارهای نقاشی از صحنه­‌ی قربانگاه مسیح یاد می‌­شود، خشونت و اندوه توأمان به تصویر کشیده شده است. درحالی­که مردان آویخته به صلیب مهندسانه می­‌کوشند پیکر بی­‌جان مسیح را از صلیب پایین کشند، زنان سوگواری می­‌کنند. در این میان مریم مجدلیه با لباس­ سرخی بر تن زانو زده است و می­‌کوشید پاهای عریان مریم عذرا را بپوشاند. به فکر فرومی­‌رویم که به­‌راستی فردِ بر صلیب کشیده­‌شده را چگونه پایین می­‌کشیده‌­اند؟ تصور نقاش چنین است: برای پایین کشیدن پیکری بی­‌جان به شماری مرد قوی­‌پنجه نیاز است، نردبان لازم است، و مردان باید سخت مراقب باشند نلغزند و به پایین فرو نیفتند. در این کشاکش مردی را نیز در گوشه­‌ی راست تصویر می­بینیم که روی پوشانده و یارای دیدن صحنه را ندارد. گفته­‌اند که این نقاشی رنج را در خشونت‌­آمیزترین شکل آن نشان می‌­دهد. این خشونت را می‌­توان در سبک منریستیِ نقاش، نور شدید صحنه، رنگ‌­های روشن و پیچ و تابِ بدن­‌ها ملاحظه کرد. ایراد هم گرفته‌­اند که هیچ نسبت منطقی و هندسی درستی میان نردبان و صلیب در کار نیست. بدن­‌ها بی­‌جهت دراز شده‌­اند و سرها به نسبت بدن‌­ها کوچک­‌اند و قواعد کلاسیک تحریف شده است. روسّو نسخه‌­ی دومی نیز از این نقاشی برای کلیسای سن لورنزو تهیه کرد. نسخه‌­ی دوم اندکی شلوغ‌­تر و تیره­‌تر است. رسّو در فلورانس به دنیا آمد اما در اواخر عمر از آنجا کوچید و به فرانسه رفت تا قصر فرانسوای اول پادشاه فرانسه را در فونتن­بلو بیاراید. او را به عنوان مؤسس مکتب فونتن­بلو می­‌شناسند. شایع است که نامِ روسّو (در ایتالیایی به معنی قرمز) به سبب موسرخه بودن بدو اطلاق شده است.

برونزینو؛ بوردل؛ پریماتیچّو؛ پونتورمو؛ جولیو رومانو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *