اتین شوالیه و قدیس استفان؛ ژان فوکه

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Fouquet#/media/File:Jean_Fouquet.png
روزن بارو ــ اتین شوالیه و قدیس استفان؛ ژان فوکه ــ مرسده امیرشاهی: در نقاشی فوکه چهره­ و حالت قدیس و هبه­‌کننده کاملاً طبیعی به نظر می­‌رسد و این حس را منتقل می‌­کند که نقاش در ترسیم چهره‌­ها از مدل­‌های واقعی بهره برده است. نکته­‌ی دیگر استفاده‌­ی فوکه است از نور و سایه، که گویای تأثیرپذیری اوست از نقاشان ایتالیایی، تقریباً شبیه کاری که فرانچسکا در نقاشی­‌هایش با نور و سایه می‌­کند. به­‌رغم این، شیوه­‌ی نقاشی فوکه با شیوه‌­ی نقاشان ایتالیایی متفاوت است. توجه او به جزئیات بافت و رویه‌­ی اشیائی مانند پارچه و سنگ و مرمر گویای تأثیر­ی­ست که از سنت نقاشان شمالی به‌­ویژه یان فان ایک گرفته است. فوکه یکی از مهم‌­ترین نقاشان و تذهیب‌­کاران فرانسوی در قرن پانزدهم است. او به ایتالیا سفر کرد و محتمل است آثار هنرمندان عصر رنسانس را در آن­جا دیده باشد.

اتین شوالیه و قدیس استفان؛ ژان فوکه

روزن بارو -  اتین شوالیه و قدیس استفان؛ ژان فوکه - مرسده امیرشاهی - بارو

ژان فوکه. متولد ۱۴۲۵ در تور (فرانسه) درگذشته‌ی پیش از ۱۴۸۱در همان‌جا. اتین شوالیه و قدیس استفان، حـ ۱۴۵۰. تابلو تزئینی محراب. رنگ و روغن روی تخته. ارتفاع ۹۶، عرض ۸۸ سانتی‌متر. نگارخانه‌ی موزه‌ی دولتی، برلین.

در این صحنه اتین شوالیه، وزیرِ خزانه­‌داری شارل هفتم، را در نقشِ هبه­‌کننده ملاحظه می­‌کنیم که به رسمِ هبه‌کنندگان زانو زده است و قدیس حامی­اش، استفان، در لباسِ شماسی ایستاده است و او را شفاعت می‌­کند. استفان، که به روایت کتاب اعمال رسولان از عهد جدید نخستین شهید مسیحی و از اولین پیروان عیسا مسیح بود، کتاب مقدسی به دست دارد که سنگی زمخت و زشت‌­ترکیب بر آن است. سنگ در این­جا یادآور سنگسارِ قدیس استفان است بر دست اسرائیلیان. خدایگانی را که نزد او به شفاعت آمده‌­اند و قطع یقین عیسا مسیح است، نمی‌­بینیم و به همین سبب ذهن­مان بیشتر درگیر حضور او و خیال­‌پردازی درباره­‌ی شکل و شمایلش می‌­شود و شاید از خود می‌­پرسیم: اگر نقاش می‌خواست خدایگان را نیز به تصویر بکشد، او را در چه حالت نقش می‌­کرد و بدو چه سیمایی می­‌داد؟ از نظرِ فرم هنری نیز این نقاشیِ خلق‌­شده در حدود ۱۴۵۰ حکایتی را بازمی‌­گوید. در آثار پنجاه سالِ منتهی به خلق این نقاشی، چهره‌­ها و حالات قدیسان و هبه­‌کنندگان یک­سره عاری از بازنمایی­اند ــ تو گویی کاغذهایی بریده‌­شده و بر تابلو چسبانده. اما در نقاشی فوکه چهره­ و حالت قدیس و هبه­‌کننده کاملاً طبیعی به نظر می­‌رسد و این حس را منتقل می‌­کند که نقاش در ترسیم چهره‌­ها از مدل­‌های واقعی بهره برده است. نکته­‌ی دیگر استفاده‌­ی فوکه است از نور و سایه، که گویای تأثیرپذیری اوست از نقاشان ایتالیایی، تقریباً شبیه کاری که فرانچسکا در نقاشی­‌هایش با نور و سایه می‌­کند. به­‌رغم این، شیوه­‌ی نقاشی فوکه با شیوه‌­ی نقاشان ایتالیایی متفاوت است. توجه او به جزئیات بافت و رویه‌­ی اشیائی مانند پارچه و سنگ و مرمر گویای تأثیر­ی­ست که از سنت نقاشان شمالی به‌­ویژه یان فان ایک گرفته است. فوکه یکی از مهم‌­ترین نقاشان و تذهیب‌­کاران فرانسوی در قرن پانزدهم است. او به ایتالیا سفر کرد و محتمل است آثار هنرمندان عصر رنسانس را در آن­جا دیده باشد.

بوتِرو؛ بوتس؛ پی­یرو دلا فرانچسکا؛ فان ایک؛ کمپین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *