خودنگاره، بدون عنوان؛ فرانچسکو کلمنته

reference: https://www.thoughtco.com/francesco-clemente-biography-art-4582567
روزن بارو ــ خودنگاره، بدون عنوان؛ فرانچسکو کلمنته ــ مرسده امیرشاهی: فرانچسکو کلمنته یکی از اعضای ایتالیایی جنبش موسوم به فراپیشتاز است که گرایشی در هنر نئواکسپرسیونیستی­ست. او هرگز پیوسته در یک­جا سکنا نمی­‌گزیند و مدام میان ایالات متحده و ایتالیا و هند در حرکت است. تعلقِ خاطری شدید به تفکر و فرهنگ هندی دارد و سوای ویلیام بلیک، عمیقاً از کریشنا مورتی عارف هندی متأثر است و بسیاری از آثارش را در آتلیه‌­اش در شهرِ مَدرَس خلق می­‌کند. یکی از مضامین پربسامد آثار او شهوت و میل جنسی­ست، اما توجه او به مقوله‌­ی شهوت، به­‌ویژه در خودنگاره­‌هایش، بیش از آن­که سرراستانه جنسی باشد، انگاره­‌ی آمیزش کیهانی در تفکر هندی­ را بازمی‌­تابد.

خودنگاره، بدون عنوان؛ فرانچسکو کلمنته

روزن بارو - خودنگاره، بدون عنوان؛ فرانچسکو کلمنته - مرسده امیرشاهی - بارو

فرانچسکو کلمنته. متولد ۱۹۵۲ در ناپل. بدون عنوان، خودنگاره، ۱۹۹۳. چاپ جوهرافشان دیجیتال رنگی روی کاغذ دست‌ساز. ارتفاع ۱۷/۵۸، عرض ۶۴/۸۸. گالری رابرت فونتین، میامی (آمریکا).

هنرمند تو گویی خودنگاره‌­اش را در پسِ دست و پای قرمزرنگِ رقصانِ خودش که کل پیش‌­زمینه­‌ی تابلو را فرو گرفته، پنهان کرده است. اگر این تابلو ما را به یاد رقص کیهانی شیوا در تفکر هندی بیندازد، کمابیش به درک معنا و فرم اثر راه یافته‌­ایم. هرچه پاها و دست­‌های بزرگ‌نمایی‌­شده­ در پیچ و تاب و حرکت و رقص است، حالتِ چهره­ اندیشناک و ساکن ترسیم شده است، تو گویی رقص دست­ها و پاهای درهم‌­لولنده نتیجه­‌ی تأملات و تصورات  همین چهره‌ای­ست که اندیشناک و تا حدودی غمگنانه نگاه از ما می‌­دزدد و فرامی­‌خواندمان به تأمل در این­که او دقیقاً به چه می‌­اندیشد. فرانچسکو کلمنته یکی از اعضای ایتالیایی جنبش موسوم به فراپیشتاز است که گرایشی در هنر نئواکسپرسیونیستی­ست. او هرگز پیوسته در یک­جا سکنا نمی­‌گزیند و مدام میان ایالات متحده و ایتالیا و هند در حرکت است. تعلقِ خاطری شدید به تفکر و فرهنگ هندی دارد و سوای ویلیام بلیک، عمیقاً از کریشنا مورتی عارف هندی متأثر است و بسیاری از آثارش را در آتلیه‌­اش در شهرِ مَدرَس خلق می­‌کند. یکی از مضامین پربسامد آثار او شهوت و میل جنسی­ست، اما توجه او به مقوله‌­ی شهوت، به­‌ویژه در خودنگاره­‌هایش، بیش از آن­که سرراستانه جنسی باشد، انگاره­‌ی آمیزش کیهانی در تفکر هندی­ را بازمی‌­تابد. کلمنته در رم معماری خواند اما همواره در عرصه‌­های هنری­ای جز معماری فعال بود. نمی‌­توان خطِ سیری مشخص در آثار او بازشناخت چراکه او همواره پی­جوی فراچنگ آوردن امیال و نوسانات حقیقی درون خود است و هرگز خود را به فرمی واحد مقیّد نمی‌­کند. با این همه، گرایش کلی به نقاشی فیگوراتیو، که تا حدودی واکنشی­ست به اکسپرسیونیسم انتزاعی و غیر فیگوراتیو، در همه­‌ی آثار او مشهود است.

اشنِیبِل؛ بازِلیتس؛ پولاک؛ دورِر؛ شیله؛ کیرشنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *