داخلی ۲؛ ریچارد همیلتن

reference: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.singulart.com%2Fblog%2Fde%2F2024%2F08%2F31%2Fmy-marilyn-by-richard-hamilton%2F%3Fsrsltid%3DAfmBOoqjcQcPD1S6uJ-7OCXu_fM8VyvBxorJucq9qqUdw3BUTQzMV5_i&psig=AOvVaw1Boy-are_OqZt6_tb8bktR&ust=1761042184566000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CAMQjB1qFwoTCID3nuzIspADFQAAAAAdAAAAABAE
روزن بارو ــ داخلی ۲؛ ریچارد همیلتن ــ مرسده امیرشاهی: ریچارد همیلتن یکی از مؤسسان و پیش­‌برندگان پاپ آرت در انگلستان بود اما آوازه و تأثیر او بسیار فراتر از مرزهای انگلستان می‌­رود. برخی او را پدر پاپ آرت می‌­دانند. او در اواخر دوران هنری­اش به تولید اثر با تکنولوژی کامپیوتری روی آورد.

داخلی ۲؛ ریچارد همیلتن

روزن بارو - داخلی ۲؛ ریچارد همیلتن - مرسده امیرشاهی - بارو

ریچارد همیلتن. متولد ۱۹۲۲ در لندن، درگذشته‌ی ۲۰۱۱ در برکشِر (انگلستان). داخلی ۲، ۱۹۶۴. رنگ و رغن و رنگ سلولوز و پرینت کاذغی روی مقوا. ارتفاع ۱۶۲، عرض ۱۲۲ س. م. گالری تیت، لندن.

صحنه­‌ی ترور جان اف. کندی، درست در لحظه­‌ی پیش از برخورد تیر به او، در تلویزیون نقاشی­‌شده بر بوم (گوشه‌‌ی راست تصویر) نمایش داده می‌­شود. زن چند قدم جلوتر از قابِ ورودیِ اتاق با لباس‌­های بابِ روز ایستاده است. برخلاف دیگر اجزای تابلو، پیکر زن عکسی­‌ست که به صورت کُلاژ به تابلو چسبانده شده است. چنان در عناصر این اتاق امروزین اغراق شده است که تماشاگر بلافاصله ماهیتِ هجوِ زندگی مدرن را درمی‌­یابد. عمده­‌ی فضای نقاشی را رنگ­‌های سرد (آبی روشن، سفید و خاکستری روشن) اشغال کرده است. اتاق می‌­تواند اتاق کار نقاش هم باشد ــ در کمال تمیزی، عکسِ آنچه از کارگاه نقاشان در ذهن داریم. پیداست که هنرمندِ ساکن این اتاق مشغول نقاشی­‌ست. کارِ بومِ مستطیل‌­شکل برزمین‌­افتاده رو به اتمام است. انگاره‌­ی درهم­‌شدگی فضای زندگی و کار با صندلی چرخ‌داری که مستقیماً پیش روی ما نهاده شده است، تکمیل می‌­شود. نگاه سرد و مستقیم زن به گوشه­‌ی راست خود نشان می‌­دهد که هنرمند صحنه را از کجا می‌بیند و ما باید از کجا ببینیم. اگر بتوانیم به­‌قطع روشن کنیم که این اتاق محل زندگی­‌ست یا محل کار، شاید بتوانیم کارکرد زن را برای هنرمند دریابیم. اما چون تفکیک کار از زندگی در این اثر ناممکن است، او را باید ناگزیر هم مدل بدانیم هم همسر. ریچارد همیلتن یکی از مؤسسان و پیش­‌برندگان پاپ آرت در انگلستان بود اما آوازه و تأثیر او بسیار فراتر از مرزهای انگلستان می‌­رود. برخی او را پدر پاپ آرت می‌­دانند. او در اواخر دوران هنری­اش به تولید اثر با تکنولوژی کامپیوتری روی آورد.

بِلِیک؛ جونز؛ شویتزِر؛ هوخ؛ هوسمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *