ژان؛ آمِدئو مودیلیانی

ژان؛ آمِدئو مودیلیانی

آمِدِئو مودیلیانی. متولد ۱۸۸۴در لیوورنو (ایتالیا)، درگذشتهی ۱۹۲۰ در پاریس. ژان، ۱۹۱۸. رنگ و روغن روی بوم. ارتقاع ۴/۹۴، عرض ۷۳ س. م. موزهی متروپولیتن، نیویورک.
اگر این نقاشی را بگذاریم کنار عکسی از ژان ایبوترن، معشوقه و مدل نقاش، بهکلی شباهتی نمییابیم. ژانِ واقعی دختریست با صورتی گرد و کمابیش گوشتالو، در حالیکه ژانِ مصورشده با قلمموی مودیلیانی صورتی دراز دارد با چشمهایی بادامی و خالی از مردمک. این را چگونه میتوان توضیح داد؟ در آثار مودیلیانی هم مؤلفههای امپرسیونیسم را بازمییابیم هم مؤلفههای اکسپرسیونیسم را. هم سزان را میبینیم هم ون گوگ را. آنچه سبک او را منحصربهفرد میکند، ترکیب این دو نگرش است با برداشت خاص او از مجسمههای سنتی آفریقایی. مودیلیانی پیش از اشتغال کامل به نقاشی گاه مجسمه نیز میساخت و بلااستثنا همهی مجسمههایش متأثر از مجسمههای آفریقایی صورتی دراز، بیضیوار، بیپست و بلند، و سرد دارند. او دوست داشت شخصیتهایش را در فضای بسته محدود و محصور کند تا حالتی خودمانی و صمیمی به نقاشیهایش بدهد. چنانکه در این نقاشی نیز میبینیم، پسزمینههای او همواره دیواری خالیست، نزدیک یا حتی چسبیده به تن شخصیت. در این نقاشی، ژان در گوشهای محصور شده است و تَنَش با کمال دقت و ظرافت در تقارن با صورتش فرمی بیضیشکل به خود گرفته است. انحنای خط از شانههایش آغاز میشود و به سمت پایین صندلی میلغزد و بیضی بزرگی شکل میدهد. ژان در این زمان تازه از مودیلیانی باردار شده بود و نقاش این ویژگی تازه را به مدد پوشاندن لباس راحتی خانه بدو تجسم بخشیده است. ظرافت دستهای ژان با حالت چشمهای خالی از مردمک اما بس گویای او متوازن شده است. ممکن است مرگ دلخراش مودیلیانی بر اثر سل و در پی آن خودکشی ژان که فرزند دومشان را باردار بود، بر مقبولیت روزافزون آثار او تأثیر نهاده باشد.
برانکوزی؛ بوشه؛ پیکاسو؛ سزان؛ فوجیتا؛ مونک؛ ون گوگ