مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان؛ جووانّی بلّینی

مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان؛ جووانّی بلّینی

جووانی بلّینی. متولد حـ ۱۴۳۴ در ونیز، درگذشتهی ۱۵۱۶ در همانجا. مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان، ۱۵۰۵. قاب تزئین کلیسا. رنگ و روغن روی چوب، ارتفاع ۴۰۲، عرض ۲۷۳ س.م. کلیسای سن زکارایا، ونیز.
مریم مقدس بر مسند نشسته است و مسیح کودک در آغوش مادرش نمازگزارانِ پیشِ روی محراب را با اشارهی دست آمرزش میدهد. پایین مَسند، فرشتهای به حالِ خلسه ویولون مینوازد. در سمتِ چپ، پطرس قدیس، کلید و کتاب در دست، در بحرِ تفکر فرو رفته است و قدیسه کاترین با نخلِ شهادت و چرخِ سفالگری دیده میشود. در سمتِ راست، قدیسه لوسیا و ژرومِ قدیس، مترجم کتاب مقدس به زبان لاتین، در حال مطالعه ترسیم شدهاند. وقتی واردِ کلیسای کوچک سن زاکاریای ونیز میشویم و چشممان به این نگاره میافتد، بلادرنگ تفاوت دیدگاه بلّینی با دیگران بر ما آشکار میشود. بلّینی این نقاشی را در دوران سالخوردگی کشیده است. بیش از درخشندگی و تابناکی، گرمی و پرمایگی رنگهاست که به نقاشی جذابیت بخشیده است و ما را خیره میکند. ترسیم چنین وقار و آرامشی در سیمای مریم مقدس نادر است. بلّینی از آندرئا مانتنیا متأثر بود، اما هرچه نقاشیهای بلّینی رمانتیکتر و پراحساستر است، نقاشیهای مانتنیا تیزبینانهتر و دقیقتر است. جورجونه و تیسیَن در کارگاه پررونق بلّینی تعلیم گرفتند. در آن زمان رسم بر آن بود که استادکار پای هرچه در کارگاهِ او خلق میشد، امضا میکرد. امروزه از همهی آثار خود بلّینی در شمار شاهکارهای تاریخ هنر یاد میشود و آثاری که او خود خلق نکرده اما پای آنها امضا نهاده است نیز چونان زمان خودش همچنان از منظر تاریخ هنر ارزشمند است.
انگر؛ (جنتیله) بلّینی؛ تیسیَن؛ جورجونه؛ مانتنیا