مریم عذرا و کودک قدیسان؛ پیتر پل روبِنس

reference: https://de.wikipedia.org/wiki/Peter_Paul_Rubens#/media/Datei:Peter_Paul_Rubens_-_Zelfportret_-_RH.S.180_-_Rubenshuis.jpg
روزن بارو ــ مریم عذرا و کودک قدیسان اثر پیتر پل روبِنس ــ مرسده امیرشاهی: پیش پای مریم عذرا دختری جوان، در اشاره به خواب کاترین مقدس، در کنار فرشته‌­ای کوچک زانو زده است تا دسته­‌گلی از عیسای کودک دریافت کند. قدیس یوسف این صحنه را از پشت سر مریم عذرا با محبت می‌­نگرد. پطرس قدیس با کلید و پولس قدیس با شمشیر به حالت مراقبه در گوشه‌­ی بالای چپ ایستاده‌­اند. در سمت مقابل هم یوحنای قدیس به حالت خلسه دست بالا برده است. دو فرشته‌­ی کوچک نیز برّه­‌ای گریزان را به سوی سریر می­‌کشند.

مریم عذرا و کودک قدیسان؛ پیتر پل روبِنس

روزن بارو - مریم عذرا و کودک قدیسان اثر پیتر پل روبِنس - مرسده امیرشاهی - بارو

پیتر پل روبِنس. متولد ۱۵۷۷ در زیگن (آلمان)، درگذشته‌ی ۱۶۴۰ در آنتوِرپ (بلژیک). مریم مقدس و کودک با قدیسان، ۱۶۲۷ـ ۱۶۲۸. پیش‌طرح برای تزئین محراب، رنگ و روغن روی چوب. ارتفاع ۸۰، عرض ۵۶ س. م. نگارخانه‌ی برلین، آلمان.

این تابلوِ پرشور مجمعی­‌ست از قدیسان گرداگرد سریرِ مرتفع مریم عذرا با عیسای کودک. در پیش‌­زمینه آگوستین قدیس، شهید لورنس قدیس با فلزی که بدان مقتول شد، و نیکلای قدیس اهل تولنتینو را می­بینیم. در سوی دیگر قدیس جورج با اژدها و قدیس سباستین با تیر و تیردادن مهربانانه به هم چشم دوخته‌­اند. مردی جنگی با نخلِ شهادت در حال زانو زدن در مقابلِ سریر است. زنانی ازخودبی­‌خود با راهبه­‌ای در میان­شان صحنه را می­‌نگرند. پیش پای مریم عذرا دختری جوان، در اشاره به خواب کاترین مقدس، در کنار فرشته‌­ای کوچک زانو زده است تا دسته­‌گلی از عیسای کودک دریافت کند. قدیس یوسف این صحنه را از پشت سر مریم عذرا با محبت می‌­نگرد. پطرس قدیس با کلید و پولس قدیس با شمشیر به حالت مراقبه در گوشه‌­ی بالای چپ ایستاده‌­اند. در سمت مقابل هم یوحنای قدیس به حالت خلسه دست بالا برده است. دو فرشته‌­ی کوچک نیز برّه­‌ای گریزان را به سوی سریر می­‌کشند. در آسمان دو فرشته حلقه­‌ی گلی را بر فراز سر مریم عذرا نگه داشته‌­اند. باید مقایسه کرد این تابلو را با آثاری در همین موضوع تا دریابیم روبِنس با چه تسلط و روانی از عهده­‌ی بازنماییِ این نقش­‌مایه‌­ی کهن برآمده است. حرکت، نور، فضا، و تعددِ اشخاص در این تابلو به نسبتِ نقاشی­‌های گذشته جلب توجه می­‌کند. روبنس در جوانی به ایتالیا سفر کرد اما به‌­رغم تأثیرپذیری از نقاشانِ ایتالیا هرگز یک­سره به مکاتب نقاشی آنجا نپیوست و اصالت فلاندری خود را حفظ کرد. آن­چه او پس از بازگشت به آنتورپ به ارمغان آورد گرایش به کشیدن پرده‌­های بزرگ برای محراب‌­ها و کاخ‌­ها بود، اما، به‌­رغمِ این، او به سنتِ نقاشان شمالی پای­بند ماند و نقاشی‌­های بسیاری نیز در موضوعاتِ معمولی خلق کرد.

تیسیَن؛ فان دیک؛ مایول؛ وِرونِزه؛ یوردانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *