مریم مجدلیه در یک چشم‌­انداز؛ یان فان اسکورِل

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Jan_van_Scorel#/media/File:Jan_van_Scorel_by_Anthonis_Mor_van_Dashorst.jpg
روزن بارو ــ مریم مجدلیه در یک چشم‌­انداز اثر یان فان اسکورِل ــ مرسده امیرشاهی: فان اسکورِل یکی از معدود نقاشان شمال اروپا بود که بیش از تعلق خاطر به سنت نقاشی شمالی به سنت نقاشی ایتالیایی در عصر رنسانس علاقمند بود. گرایش او به نقاشی مذهبی نتیجه­‌ی زندگی­‌اش در رم و آشنایی با نقاشان ایتالیایی، به­‌ویژه میکل­‌آنژ و رافائل، است. هم­وطنش، پاپ هادریانوس ششم، بدو در واتیکان شغلی داد و فان اسکورل یک­‌چند در رم ماندگار شد. به­‌رغمِ این، کماکان می­‌توان نشانه‌­های سنت شمالی را در آثار او بازشناخت: حساسیت و دقت در ترسیمِ مناظر با توجه وسواس‌­آمیز به جزئیات از این ویژگی در آثار او نشان دارد. او را بانی ورود مؤلفه‌­های نقاشی رنسانس ایتالیایی به اروپای شمالی می‌­دانند.

مریم مجدلیه در یک چشم‌­انداز؛ یان فان اسکورِل

روزن بارو - مریم مجدلیه در یک چشم‌­انداز اثر یان فان اسکورِل - مرسده امیرشاهی - بارو

یان فان اسکورِل. متولد ۱۴۹۵ در اسکورِل (هلند)، درگذشته‌ی ۱۵۶۲ در اوترِخت (هلند). مریم مجدلیه در یک چشم‌انداز، ۱۵۳۰. رنگ و روغن روی تخته. ارتفاع ۶۷، عرض ۵/۷۶ س. م. موزه‌ی ریکس، آمستردام.

مریم مجدلیه در چشم­‌اندازی خیال­‌انگیز و بهشتی نقاشی شده است. مستقیم به ما نگاه می‌­کند اما زاویه­‌ی دید ما از او نه کاملاً نیم‌­رخ است نه کاملاً تمام‌­رخ. حاشیه‌­ی یقه­‌ی پیراهنش حاوی نام و عنوان او به خط و زبان عبری­ست. در حکاکی­‌های گلدانی که در دست دارد می‌­توان به‌­وضوح شمایل موجودی چهارچشم را تشخیص داد؛ تو گویی شیاطینی که مطابق با روایات اناجیل او را تسخیر کرده بودند و عیسا مسیح آنها را از جان او به در آورده بود، اکنون در این ظرف که او محکم به دست دارد، محبوس شده­‌اند. در پایین‌­دست پس‌­زمینه، سمتِ چپِ تصویر، پیرمردی مرموز، گوژ و نحیف، با چوب­دستی در دست قدم می­زند. فان اسکورِل یکی از معدود نقاشان شمال اروپا بود که بیش از تعلق خاطر به سنت نقاشی شمالی به سنت نقاشی ایتالیایی در عصر رنسانس علاقمند بود. گرایش او به نقاشی مذهبی نتیجه­‌ی زندگی­‌اش در رم و آشنایی با نقاشان ایتالیایی، به­‌ویژه میکل­‌آنژ و رافائل، است. هم­وطنش، پاپ هادریانوس ششم، بدو در واتیکان شغلی داد و فان اسکورل یک­‌چند در رم ماندگار شد. به­‌رغمِ این، کماکان می­‌توان نشانه‌­های سنت شمالی را در آثار او بازشناخت: حساسیت و دقت در ترسیمِ مناظر با توجه وسواس‌­آمیز به جزئیات از این ویژگی در آثار او نشان دارد. او را بانی ورود مؤلفه‌­های نقاشی رنسانس ایتالیایی به اروپای شمالی می‌­دانند. فان اسکورِل از نقاشان مقبول و مشهورعصر خود بود؛ چنان­که در میانه‌­های سده­‌ی شانزدهم به خِنت در بلژیک دعوت شد تا با همکاری یان فان ایک محراب­‌نگاره‌­ی کلیسای جامع آن شهر را مرمت کند. تک­‌چهره‌­هایی فراوان از زائران اورشلیم به خامه­‌ی او باقی‌­ست.

دورِر؛ رافائل؛ فان ایک؛ فان دِر گوس؛ ماسِیس؛ میکل­‌آنژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *