تک‌چهره‌ی اِلِنور اهل تولِدو و پسرش؛ آنیلو برونزینو

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Bronzino#/media/File:Alessandro_Allori,_santissima_trinit%C3%A0,_1567-1571_circa,_ritratto_dei_maestri,_bronzino_(cropped).jpg
روزن بارو ــ تک‌چهره‌ی اِلِنور اهل تولِدو و پسرش اثر آنیلو برونزینو ــ مرسده امیرشاهی: برونزینو استاد مسلّم کشیدن تک­‌چهره به­ویژه از مفاخر و بزرگان بود. تک­‌چهره­‌های او از پاپ کلمنت هفتم و کوسیمو د مدیچی مشهور است. او در برهنه‌­نگاری نیز دستی داشت. علاقه‌­ی عجیب او به مدل‌­های خشک و بی­‌انعطاف و سردی و وانهادگی چهره‌­هایی که ترسیم کرده است تماشاگر را به جست­‌وجوی دقیق­تر در احوال شخصیت­هایی رهنمون می‌­شود که او ترسیم کرده است.

تک‌چهره‌ی اِلِنور اهل تولِدو و پسرش؛ آنیلو برونزینو

آنیلو برونزینو. متولد 1503 در فلورانس، درگذشته¬ی 1572 در همان¬جا. تک¬چهره¬ی اِلِنور اهل تولِدو و پسرش، 1545. رنگ و روغن روی تخته. ارتفاع 115، عرض 96 س. م. گالری اوفتیزی، فلورانس.

آنیلو برونزینو. متولد ۱۵۰۳ در فلورانس، درگذشته‌ی ۱۵۷۲ در همان‌جا. تک‌چهره‌ی اِلِنور اهل تولِدو و پسرش، ۱۵۴۵. رنگ و روغن روی تخته. ارتفاع ۱۱۵، عرض ۹۶ س. م. گالری اوفتیزی، فلورانس.

در این نقاشی بسیار مشهور، اِلِنور همسر کوسیمو د مدیچی را با لباسی بس فاخر و درحالی­که دست بر شانه­‌ی پسرش نهاده است، چونان زن آرمانی رنسانس بازمی­‌یابیم. گفته شده است که این نقاشی نخستین اثری­ست که کوسیمو سفارش داد و آن را نشانه­‌ی ثباتِ حکومت او دانسته‌­اند. درباره­‌ی اینکه پسرِ نقش‌­شده گارسیاست یا جیووانی اختلاف است، اما شواهد عمدتاً بر این گواهی می‌­دهند که او جیووانی د مدیچی­ست. توقع می‌­رود مادرِ اسپانیایی با گرما و لطافت بیشتر فرزند را در بر بگیرد، اما سردیِ چهره و حالت خشک و عصاقورت‌­داده‌­ی نهادن دست بر شانه­‌ی پسر، بیش­تر نشان از سبک شیوه­‌گرایانه­ و پرتکلّف نقاش دارد، نه الزاماً سردی روابط زن و شوهر، یا احیاناً اجباری بودن ازدواج اِلِنور با کوسیمو. این تکلف را در لباس پر از جزئیات و گردن­بند زن نیز می­‌بینیم. این­که آیا اِلِنور در هنگام اجرای نقاشی این لباس را پوشیده بوده، یا نقاش پس از تکمیل طراحی او را بدین لباس آراسته است، محل بحث بوده است. تحقیقات جدید نشان داده است که او تن‌­پوشی ساده از جنس ساتن به بر داشته و لباس و گردن­بند فاخر بعد به او پوشانده شده است. برونزینو استاد مسلّم کشیدن تک­‌چهره به­ویژه از مفاخر و بزرگان بود. تک­‌چهره­‌های او از پاپ کلمنت هفتم و کوسیمو د مدیچی مشهور است. او در برهنه‌­نگاری نیز دستی داشت. علاقه‌­ی عجیب او به مدل‌­های خشک و بی­‌انعطاف و سردی و وانهادگی چهره‌­هایی که ترسیم کرده است تماشاگر را به جست­‌وجوی دقیق­تر در احوال شخصیت­هایی رهنمون می‌­شود که او ترسیم کرده است.

پارمیجانینو؛ پونتورمو؛ میکل­آنژ؛ ووئه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *