خانواده‌ی مقدس با قدیسه الیصابات و یحیای تعمیددهنده؛ فرانچسکو پریماتیچّو

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Francesco_Primaticcio#/media/File:Delle_vite_de'_pi%C3%B9_eccellenti_pittori,_scultori,_et_architetti_(1648)_(14803742183).jpg
روزن بارو ــ خانواده‌ی مقدس با قدیسه الیصابات و یحیای تعمیددهنده اثر فرانچسکو پریماتیچّو ــ مرسده امیرشاهی: این نقاشی یکی از معدود آثار پریماتیچّو با مضمون مذهبی‌­ست. با این همه، در این نقاشی نیز عناصر عمده‌­ی سبکیِ پریماتیچّو مشهود است. ساختمانی با سبک رومی و ستون­‌ها و دیوارهای بلند که خانواده‌­ی مقدس در آن پناه گرفته‌­اند، با آنچه در اناجیل از وضع زندگی در دوره­‌ی زندگی عیسا روایت شده است همخوان نیست. از سوی دیگر، لباس­‌های شخصیت‌­ها با رنگ­‌های شاد و حالت پیچ‌وتاب بدن‌­ها نشان از سبک منریستی پریماتیچّو دارد.

خانواده‌ی مقدس با قدیسه الیصابات و یحیای تعمیددهنده؛ فرانچسکو پریماتیچّو

روزن بارو - مریم مقدس و کودک بر مسند نشسته با قدیسان اثر جووانّی بلّینی - مرسده امیرشاهی - بارو

فرانچسکو پریماتیچُو. متولد ۱۵۰۴ در بولونیا، درگذشته‌ی ۱۵۷۰ در پاریس. خانواده‌ی مقدس باقدیسه الیصابات و یحیای تعمیددهنده، ۱۵۴۱ـ ۱۵۴۳. رنگ و روغن روی بوم. ارتفاع ۵/۴۳، عرض ۳۱ س. م. موزه‌ی ارمیتاژ، سن‌پترزبورگ.

این نقاشی یکی از معدود آثار پریماتیچّو با مضمون مذهبی‌­ست. با این همه، در این نقاشی نیز عناصر عمده‌­ی سبکیِ پریماتیچّو مشهود است. ساختمانی با سبک رومی و ستون­‌ها و دیوارهای بلند که خانواده‌­ی مقدس در آن پناه گرفته‌­اند، با آنچه در اناجیل از وضع زندگی در دوره­‌ی زندگی عیسا روایت شده است همخوان نیست. از سوی دیگر، لباس­‌های شخصیت‌­ها با رنگ­‌های شاد و حالت پیچ‌وتاب بدن‌­ها نشان از سبک منریستی پریماتیچّو دارد. در این صحنه عیسای کودک را در کنار مریم عذرا و قدیسه الیصابات (الیزابت) و یحیای تعمیددهنده بازمی‌­یابیم. فضا چنان خودمانی و تقدس‌­زدایی­‌شده است که اگر نقاش نامی بر اثر خود نمی‌­نهاد، می‌­توانستیم آن را نقاشی‌­ای با حال و هوای نقاشی زندگی روزمره یا ژانر بدانیم. پریماتیچّو هم‌زمان در چند رشته فعال بود: نقاشی، مجسمه­‌سازی، نقش­‌برجسته و معماری. او بیشتر دوران کاری خود را در فرانسه گذراند. پس از آن­که آوازه‌­ای یافت، به دعوت فرانسوای اول پادشاه فرانسه به آن دیار رفت و در ساخت و تزئین کاخ فونتن­بلو با روسّو همکار شد و در انتقال سبک رنسانس ایتالیایی به فرانسه نقشی بسیار مهم ایفا کرد. نام او را همواره به همراه روسّو مطرح می‌­کنند و یکی از مؤسسان مکتب فونتن­بلو می­‌داند. اساس این نامگذاری سبک معماری و نقاشی‌­ها و گچ­بری­‌های خاصی­ست که پرماتیچّو و روسّو در آن قصر اجرا کردند. با کمال تأسف، بسیاری از طرح‌­های تزئینی پریماتیچّو از میان رفته است.

اِل گِرکو؛ پونتورمو؛ چِلّینی؛ روسّو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *