خوابِ گسیخته؛ فرانسوا بوشه

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Fran%C3%A7ois_Boucher#/media/File:Boucher_par_Gustav_Lundberg_1741.jpg
روزن بارو ــ خواب گسیخته اثر فرانسوا بوشه ــ مرسده امیرشاهی: بوشه یکی از پرطرفدارترین نقاشان تزئینی روزگار خود بود و به‌­ویژه برهنه­‌گاره­‌های آمیخته با مضامین اسطوره‌­ای‌­اش هواخواهان بسیار داشت. اما موفقیت‌­های او دیری نپایید و در واپسین سال­‌های زندگی هنری­‌اش کمابیش سکه‌­اش از رونق افتاد. اگرچه تولید بیش از حد، اغتشاش و بی‌­نظمی در ترکیب‌­بندی­‌ها، و تکرارِ مضامینِ آموخته در کسادی بازار او بی‌تأثیر نبود، اما افولِ رونق بوشه بیش­تر نتیجه‌­ی زوال سبک روکوکو و برآمدن نئوکلاسیسیم است که موجبات انتقادهای سهمگین نه فقط از او و آثارش، بلکه از کلیت سبک روکوکو را فراهم آورد.

خوابِ گسیخته؛ فرانسوا بوشه

روزن بارو - خواب گسیخته اثر فرانسوا بوشه - مرسده امیرشاهی - بارو

فرانسوا بوشه. متولد ۱۷۰۳، در پاریس، درگذشته‌ی ۱۷۷۰ در همان‌جا. خوابِ گسیخته، ۱۷۵۰. رنگ و روغن روی بوم. ارتفاع ۹/۸۱، عرض ۲/۷۵ س. م. موزه‌ی متروپولیتن، نیویورک.

مردی جوان گردنِ دختری را که در میان گوسفندان زیر درختی بر سنگی لمیده است به­‌شوخی با تیغه­ی کاهی قلقلک می‌­دهد تا او را از خواب بیدار کند. سگ نگهبان گله با چشمانی متعجب به این صحنه خیره است، تو گویی معنای آن را درمی­‌یابد. این نقاشی از دو مکتب نشان دارد؛ از یک­سو به واسطه­‌ی مضمونش یادآور سبک «نقاشی­ زندگی روزمره» یا ژانر است، و از دیگر سو به لحاظ فرم یادآور سبک روکوکو با آن خطوط منحنی و رنگ­‌های شاد و حالت صدفی­ست. این صحنه نه با شکوه و جلال هنر کلیسایی نسبت دارد، نه از هنرِ باستان‌­گرای عصر رنسانس نشان دارد. در عوض، دقت ترکیب­‌بندی و استواری در ترسیم اندام و حالات بدن­‌های انسانی و گوسفندان و لباس‌­های دهقانی دختر و پسر، و نیز نورپردازیِ این صحنه‌­ی آفتابی، بدان سبُکی و ملاحتی خاص می­‌بخشد. بوشه یکی از پرطرفدارترین نقاشان تزئینی روزگار خود بود و به‌­ویژه برهنه­‌گاره­‌های آمیخته با مضامین اسطوره‌­ای‌­اش هواخواهان بسیار داشت. اما موفقیت‌­های او دیری نپایید و در واپسین سال­‌های زندگی هنری­‌اش کمابیش سکه‌­اش از رونق افتاد. اگرچه تولید بیش از حد، اغتشاش و بی‌­نظمی در ترکیب‌­بندی­‌ها، و تکرارِ مضامینِ آموخته در کسادی بازار او بی‌تأثیر نبود، اما افولِ رونق بوشه بیش­تر نتیجه‌­ی زوال سبک روکوکو و برآمدن نئوکلاسیسیم است که موجبات انتقادهای سهمگین نه فقط از او و آثارش، بلکه از کلیت سبک روکوکو را فراهم آورد. البته نباید از نظر دور داشت که سبک روکوکو در نتیجه­‌ی نقد نئوکلاسیک‌­ها یک­سره از میان نرفت و با تأثیر نهادن بر مکتب رمانتیسیسیم به نوعی در آن مکتب استحاله یافت.

انگر؛ دروئه؛ فراگونار؛ مور؛ واتو؛ وِسِلمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *