صداها؛ گوستاو مورو

reference: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/GustaveMoreau02.jpg
روزن بارو ــ صداها؛ گوستاو مورو ــ مرسده امیرشاهی: گوستاو مورو از نقاشان پیشرو زمانه­‌ی خود بود و با جنبش سمبولیسم پیوند داشت. سمبولیست­‌ها از ناتورالیسم مؤکدشده در نقاشی امپرسیونیست­‌ها رو گردانده بودند و در نقاشی از عوالم خیالین برگرفته از متون ادبی و اساطیری بهره می‌­گرفتند. چنان­که در این نقاشی نیز می‌­بینیم، اغلب آثار مورو حال و هوایی ادبی و اساطیری دارند و به لحاظ فرم از از مینیاتورهای شرقی متأثرند؛ گو این­که به لحاظ مضمون، در نقاشی‌­های مورو رنگ و فرم یک­سره چونان مینیاتورهای شرقی در عالم معنا غرق نمی­‌شود. مورو در نقاشی آبرنگ استاد بود و معاصرانش آثار او را در این فرم بسیار ستوده­‌اند.

صداها؛ گوستاو مورو

روزن بارو - صداها؛ گوستاو مورو - مرسده امیرشاهی - بارو

گوستاو مورو. متولد ۱۸۲۶ در پاریس، درگذشته‌ی ۱۸۹۸ در همان‌جا. صداها، ۱۸۸۰. آبرنگ و گواش روی کاغذ. ارتفاع ۲۲، عرض ۱۲ س. م. موزه‌ی تیسن بورنِمیسا، مادرید.

در این نقاشی ظریف و سمبولیستی داستان اندومیون و سلنه (الاهه‌­ی ماه) را بر اساس روایت هسیود بازمی‌­یابیم. سلنه که او را در همه­‌ی روایت‌­ها با لباس‌­هایی فاخر و بال­‌هایی بلند تجسم کرده‌­اند، به اندومیون چوپان دل می­‌بازد و او را اغوا می­‌کند و از او صاحب پنجاه دختر می­‌شود و چون سخت بدو عاشق است و یارای دیدن مرگ معشوق ندارد، از زئوس  می­‌خواهد بدو جاودانگی­ عطا کند. یگانه راه جاودانگی اندومیون آن است که به خوابی ابدی فرورود تا هرگز پیر نشود. سلنه هر شب بدو نظر می‌­کند و او را با نورِ مهتابی­‌رنگش می­‌بوسد. در این صحنه، اندومیون درحالی که سلنه در گوش او چیزی نجوا می­‌کند به فکر اندر شده است و دارد زمانی را به خاطر می­‌آورد که چوپان بود. در پس­‌زمینه معبدِ پارتنون را بر بلندا می­‌بینیم و پرنده­‌یی عظیم­‌الجثه سبک­بال در آسمان پرواز می­‌کند. گوستاو مورو از نقاشان پیشرو زمانه­‌ی خود بود و با جنبش سمبولیسم پیوند داشت. سمبولیست­‌ها از ناتورالیسم مؤکدشده در نقاشی امپرسیونیست­‌ها رو گردانده بودند و در نقاشی از عوالم خیالین برگرفته از متون ادبی و اساطیری بهره می‌­گرفتند. چنان­که در این نقاشی نیز می‌­بینیم، اغلب آثار مورو حال و هوایی ادبی و اساطیری دارند و به لحاظ فرم از از مینیاتورهای شرقی متأثرند؛ گو این­که به لحاظ مضمون، در نقاشی‌­های مورو رنگ و فرم یک­سره چونان مینیاتورهای شرقی در عالم معنا غرق نمی­‌شود. مورو در نقاشی آبرنگ استاد بود و معاصرانش آثار او را در این فرم بسیار ستوده­‌اند.

بونار؛ رودن؛ کلیمت؛ مودیلیانی؛ موکار؛ وویّار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *