سه زیباروی امروزی ــ کیتاگاوا اوتامارو

reference: https://en.wikipedia.org/wiki/Utamaro#/media/File:Kitagawa_Utamaro_portrait_(cropped).jpg
روزن بارو ــ سه زیباروی امروزی اثر کیتاگاوا اوتامارو ــ مرسده امیرشاهی: اوتامارو استاد چاپ­‌نقش چوبی و نخستین هنرمند ژاپنی بود که در غرب شناسایی شد و به شهرت رسید. آنچه در نقاشی‌های اوتامارو توجه برانگیخت، تخت بودن فرم­ آثار او بود. ازجمله کسانی که به آثار او توجه نشان دادند، ادگار دگا بود. یکی از مهم­ترین مجموعه چاپ‌نقش­های او با عنوان شعر بر بالین آلبومی­ست از نقاشی­های عمدتاً اروتیک، حاوی صحنه‌­هایی مفرّح از زندگی روزمره و اساطیر ژاپن.

سه زیباروی امروزی ــ کیتاگاوا اوتامارو

 

روزن بارو - سه زیباروی امروزی اثر کیتاگاوا اوتامارو - مرسده امیرشاهی - بارو

کیتاگاوا اوتامارو. متولد ۱۷۵۳ در توکیو، درگذشته­ی ۱۸۰۶ در همان­جا. سه زیباروی امروزی، ۱۷۹۳. چاپ‌نقش چوبی روی کاغذ. ۳۷× ۲۵س. م. موزه­ی هنرهای زیبا، بوستون.

چه چیز این چهره‌­های هم­‌شکل را از نظر سن و موقعیت اجتماعی از یک­دیگر متمایز می‌­کند؟ فقط مدل موهایشان نیست که یک­سان است؛ خطوط چهره و حتا طرز نگاه هر سه یک­سان است؛ گو این­که ظریف­‌اندیشان با مداقه در حالات و خطوط اختلاف­‌ها را عیان کرده‌­اند، اما تنها چیزی که به­‌وضوح آنها را از یک­دیگر متمایز می‌­کند رنگ کیمونوهایشان است؛ نیز بادبزنی که دختر مشکی­‌پوش به دست دارد. روی کیمونوها و بادبزن هم نشان خانوادگی هریک نقش شده است. محققان هویت دختران را یافته‌­اند و نشان داده‌­اند که این سه دختر در زمانه‌­ی خود هرکدام به دلیلی آوازه­ داشته­‌اند. بنابراین کار اوتامارو می‌­تواند نوعی پوسترسازی باشد، یا شاید نوعی پارپ آرت سنتی ژاپنی، چیزی نظیر نقاشی­‌های اندی وارهول از مرلین مونرو. مکتب هنری «یوکیو» در ژاپن از سده­‌ی هفدهم تا سده­ی نوزدهم برپا بود و بلوغ یافت. سوژه­‌های اصلی هنرمندان این مکتب روحانیان، بازیگران تئاتر کابوکی، و مناظر و پویایی­‌های طبیعی بود. کیتاگاوا در این مکتب که دیگر در روزگار او به اوج تکنیکی خود رسیده بود، بالید. در این زمان تکنیک چاپ رنگی باسمه‌­ای نیز به بلوغ رسید و کیفیت چاپ بهتر از پیش شد. اوتامارو استاد چاپ­‌نقش چوبی و نخستین هنرمند ژاپنی بود که در غرب شناسایی شد و به شهرت رسید. آنچه در نقاشی‌های اوتامارو توجه برانگیخت، تخت بودن فرم­ آثار او بود. ازجمله کسانی که به آثار او توجه نشان دادند، ادگار دگا بود. یکی از مهم­ترین مجموعه چاپ‌نقش­های او با عنوان شعر بر بالین آلبومی­ست از نقاشی­های عمدتاً اروتیک، حاوی صحنه‌­هایی مفرّح از زندگی روزمره و اساطیر ژاپن.

چلّینی؛ دِگا؛ رودَن؛ گوگَن؛ ویسلِر، هوکوسای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *