دفتر سوم بارو

دفتر سوم مجله بارو
قرن گذشته‌ی شمسی، سه سال پس از جنگ جهانی اول آغاز شد: از یک سو نوید تغییری بزرگ بر درهای قرن مشت می‌کوفت و از سویی دیگر فاشیست‌های ایتالیایی و نازی‌های آلمان اعلام حضور می‌کردند. هرچه بود، آفتاب، در جغرافیای ما، یک روز از دل کابوسی برمی‌خاست و روزی دیگر بر شانه‌ی امیدی، فراز می‌شد. جنبش‌ها از پا می‌افتاد و افسانه‌ی نیما در جان شاعر نقش می‌بست. این قرنِ تازه نیز در آمیزه‌ی خوف و رجا سر می‌رسد: یخ‌های قطبی آب می‌شوند و جهان در زمهریرِ سلطه‌ی دروغ، پوپولیسم، فردیت‌گرایی مفرط و ویروس‌های مجازی و حقیقی یخ می‌زند. در این سرما، شاید حکمتِ کلام یاروسلاو سیفرت دری به روزن امیدی بگشاید. آن‌جا که نخست، از امیدهای واهی دست می‌شوییم. می‌نویسد: فریبِ آنان را مخور/ که از پایانِ طاعون خبر می‌دهند:/ تابوت‌های بسیار دیدم/ کز آستانه‌ی تاریک‌ِشان می‌بردند/ که آستانه‌ای یگانه نیست. هنوز تطاول طاعون است/ و پزشکان/ نام‌های گونه‌گون می‌دهند، به بیماری‌ها/ تا مانع وحشت شوند./ گرچه مرگ، همان مرگ کهن است/ و نه چیزی دیگر./ مرگی چنان مسری‌/ که کسی را از آن گریزی نیست‌. باطل‌السحر این مرگِ مسری، این طاعونِ قرون اما، شاید همان‌جاست که شاعر به خاطر می‌آورد: بدترین‌ها، دیگر گذشته‌اند/ با خویش می‌گویم: پیر شده‌ام./ بدترین‌ها هنوز در راهند:/ چراکه هنوز زنده‌ام./ اما حقیقت را می‌خواهی:/ خوشبخت بوده‌ام./ گاه یک روز کامل و/ گاه یک ساعت کامل و/ گاه فقط چند دقیقه. سراسر زندگی‌ام/ وفادار بوده‌ام به عشق. وفاداری به عشق. و بر این باوریم که هیچ‌کس، تنها به ساحل نجات راه نمی‌برد: سعادت هر انسانی در گروی سعادتِ دیگری‌ست. برآوردنِ بارویی اگر در آغاز این قرنِ تازه ممکن باشد، فقط به مددِ همین مهربانی‌ها و وفاداری‌هاست. انتشارِ سومین دفتر بارو را با زمزمه‌ی این عبارت از احمد شاملو آغاز می‌کنیم: ای همه‌ی امیدها مرا به برآوردنِ این بام نیرویی دهید! ستون‌ها به روال شماره‌های قبلی، در طول ماه، بر صفحه‌ی نخست سایت ظاهر می‌شوند.

 

نیلگون ◇ عبدی کلانتری

مُدرنیسم در مقابله با پوپولیسم

 

 

ابوذر کریمی ◇ سماع راست

ترتیبِ طنطنات

 

 

ادبیات و مشروطیت ◇ علی اصغر حقدار

مدرنیسم هنری ایران و مشروطیت

 

 

آزاد عندلیبی ◇ +من

تالاب‌تش اصوات

 

 

جستار ◇ داریوش آشوری

ویتگنشتاین، شوریده‌سر منطقی

 

 

کسرا سعادت ◇ هاراکیری

دهان

 

فراغبال ◇ مهدی استعدادی شاد

از ارسطو تا آلن پو

 

 

محسن عمادی ◇ یک استعارهٔ سوزان

از امحا و انتحار

 

 

یار و دیار ◇ محسن یلفانی

یادی از برتولت برشت

عصر، یک پارک کوچک

 

 

یاسمن اسماعیلی ◇ تار و پود

غبارروبی از سنت

 

 

باروت ◇ زهرا خانلو

از مِزودِرم تا کف خیابان

 

 

علی شاهی ◇ کارتافیلیا

کارتاگرام شماره‌ی سه

 

 

بیناب ◇ بابک بیات

سایهٔ کم‌جانِ گفت‌و‌گو

 

 

مانی پارسا ◇ ایران…

آه، اسکندر

 

 

آن انگشت اشاره ◇ مازیار اخوت

یادداشت دوم

 

 

محمدرضا پورجعفری ◇ خُرده‌بُرده

نشانه‌های مصدری و پیشوندها

 

 

دور از مادر ◇ نسیم خاکسار

قصر کافکا

 

 

نیما جانمحمدی ◇ بی‌تن‌صدا

بداهه، ناپیدایی و فرم‌های فانی

 

 

ققنوس در آینه ◇ رامین احمدی

یک بچهٔ کوهی

 

 

سعید اسکندری ◇ بی‌گاه

خانه‌ی ما آن‌قدر هم دور نیست

 

 

اهونور ◇ شکوفه محمدی

مهربانی

 

 

سهراب مختاری ◇ مهمانی سنگ

کوُآگولا

 

 

یادایاد ◇ سرور کسمایی

در جستجوی ۲ ثالث

 

 

سروش سیدی ◇ کائوسموتیکس

امنیت، قلمرو، جمعیت

 

 

خندهٔ مدوسا ◇ زیتون مصباحی‌نیا

در کورسوی انزوا

 

 

عباس سلیمی آنگیل ◇ واتگر

چرا باید نوشت؟

 

 

باغ‌های معلق ◇ آیدا مرادی آهنی

بهمن مظفری / پری رضوان

 

 

 

امین بزرگیان ◇ شور فاصله

ما انقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم

 

 

چه دانی بوک ◇ فرشین کاظمی‌نیا

امر مبتذل دموکراتیک

 

 

حسن تهرانی ◇ و از این حرف‌ها

کنار ساحل سانتا مونیکا با احمد آقا و مکزیکی‌ها

 

 

کانتر کالچر ◇ مهدی ملک

مارکس و لکان: ایدئولوژی

 

 

ناصر زراعتی ◇ خط و ربط

یادداشت‌هایِ یک کتابفروش

 

 

پروانه‌گی ◇ پروانه حسینی

اولین حضور من در مسابقات کشتی

 

 

سامان صمدی ◇ پساپارسیّت

یک نواک‌فضای ریزوماتیک و یکنواخت

 

 

مشت خاکستر ◇ فرشته مولوی

شش روز، شش یاد

 

 

لی‌لا نیکان ◇ تن‌های طاغی

کورئوگرافی

 

 

قصه‌ی بقا ◇ مهرک کمالی

رئالیسم توصیفی «فتح‌نامه مغان»

 

 

مژده الفت ◇ پاراگراف

پرنده‌ای به نام مترجم

 

 

نیم‌فاصله ◇ نجمه موسوی پیمبری

اشباح خیابانی

 

 

نگین کیانفر ◇ زیر و بم

چرخ‌کرده

 

 

دیروز، امروز، فردا ◇ وازریک درساهاکیان

آخرین گفتگوی پازولینی

 

 

یارعلی پورمقدم ◇ زبانزد

ما و این میر نوروزی

 

 

 

بارو

از دفترهای دیگر

کلمات را شما جستجو کنید، متن ها را ما پیدا میکنیم.