
خوان خلمن، شاعر بزرگ آرژانتینی، در مصاحبهای گفته بود: ببینید، کلمات عین هوا هستند: متعلق به همگان. مشکل در کلمات نیست، در لحن صداست، در بافتِ سخن است، در نیت و مقصودمان از بهکار بردنشان، و اینکه با مشارکت چه کسانی جامهی بیان میپوشند. تردیدی نیست که هم قاتلان و هم قربانیان از کلمات مشابهی استفاده میکنند. ولی من هرگز به کلماتی از سنخ یوتوپیا، لطافت یا زیبایی در گزارش پلیس برنخوردهام. میدانستید که دیکتاتوری آرژانتین کتاب شازدهکوچولو را به آتش کشید؟ و البته به نظر من حق داشت، نه به این خاطر که من این اثر را دوست ندارم، نه، برعکس، چون این کتاب انباشته از لطافتیست که برای هر دیکتاتوری خطرناک است. لطافتی که برای هر دیکتاتوری خطرناک است، در امکانِ مهرورزی برمیبالد. دیکتاتور، بیش از هرچیز به دوقطبی کردن اجتماع، به حذف هر گونه اعتماد، به افزایش هراس نیاز دارد تا در، بر لطافتها ببندد: دوستی را ناممکن کند، عشق را
داریوش آشوری ◇ جستار
دور از مادر ◇ نسیم خاکسار
یاسمن اسماعیلی ◇ تار و پود
والتر گروپیوس و مانیفست باوهاس
باروت ◇ زهرا خانلو
سامان صمدی ◇ پساپارسیّت
یک استعارهٔ سوزان ◇ محسن عمادی
بیناب ◇ بابک بیات
واژهباز ◇ مسعود سالاری
واتگر ◇ عباس سلیمی آنگیل
آیدا مرادی آهنی ◇ باغهای معلق
علی شاهی ◇ کارتافیلیا
شور فاصله ◇ امین بزرگیان
بهزاد ملکپور ◇ بوطیقای شهر
چه دانی بوک ◇ فرشین کاظمینیا
فیسبوک به مثابهٔ دگرجای فوکویی
فرشته مولوی ◇ مشت خاکستر
و از این حرفها ◇ حسن تهرانی
کسرا سعادت ◇ هاراکیری
ایران… ◇ مانی پارسا
مازیار اخوت ◇ آن انگشت اشاره
فراغبال ◇ مهدی استعدادی شاد
مهدی ملک ◇ کانتر کالچر
قصهی بقا ◇ مهرک کمالی
محمدرضا پورجعفری ◇ خُردهبُرده
یار و دیار ◇ محسن یلفانی
خط و ربط ◇ ناصر زراعتی
پروانهگی ◇ پروانه حسینی
مهمانی سنگ ◇ سهراب مختاری
دیروز، امروز، فردا ◇ وازریک درساهاکیان
یارعلی پورمقدم ◇ زبانزد
خندهٔ مدوسا ◇ زیتون مصباحینیا

از دفترهای دیگر

دفتر چهاردهم بارو
تحریریهٔ بارو

دفتر سیزدهم بارو
تحریریهٔ بارو

دفتر دوازدهم بارو
تحریریهٔ بارو

دفتر یازدهم بارو
تحریریهٔ بارو

دفتر دهم بارو
تحریریهٔ بارو

دفتر نهم بارو
تحریریهٔ بارو